Google to jedno z podstawowych źródeł ruchu na większości stron internetowych. Czy wiesz jednak, jakie są możliwości pozyskiwania klientów na stronę internetową Twojej firmy dzięki Google? W tym artykule przybliżę trzy podstawowe sposoby, które możesz wykorzystać w swojej firmie.
Google Moja Firma
Usługa “Google Moja Firma” to podstawowa forma promocji firmy w Google. Możesz się z nią także spotkać pod określeniami: “wizytówka Google”, “mapka firmy w Google” czy też “pinezka firmy na mapach Google”.
Profil firmy dodanej w Google Moja Firma pojawia się głównie w wynikach wyszukiwania Google oraz na Mapach Google.
Google Moja Firma to specjalne konto, na którym podajesz szczegółowe informacje o swojej firmie, takie jak:
- nazwa firmy,
- adres oraz obszar działania,
- numer telefonu,
- link do strony internetowej,
- zdjęcia,
- godziny otwarcia,
- dodatkowe informacje o firmie, jej produktach i usługach itd.
Do wizytówki Google Moja Firma klienci mogą także dodawać opinie na temat Twojej firmy, które warto zbierać.
Usługa Google Moja Firma jest całkowicie darmowa i wizytówkę firmy można stworzyć w prosty sposób. Sama wizytówka natomiast, to podstawa i “must have” dla każdej firmy bez względu na wielkość.
SEO i pozycjonowanie
Kolejnym sposobem promocji firmy w Google jest zadbanie o to, aby nasza strona internetowa pojawiała się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu więcej klientów będzie mogło odnaleźć nas w Internecie i skorzystać z naszych usług.
Podstawową i rekomendowaną przez Google drogą jest tak zwane SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli dostosowanie i optymalizacja strony internetowej do wytycznych wyszukiwarki.
Optymalizacja pod kątem SEO polega głównie na technicznym udoskonaleniu strony internetowej, zadbanie o brak błędów, poprawną strukturę strony i kodu HTML, stosowanie unikalnych treści, dostosowanie strony do smartfonów, szybkie wczytywanie strony itp.
Wszystkie te działania mają na celu ułatwienie wyszukiwarce Google zrozumienie treści i kontekstu naszej strony internetowej oraz pokazania jej w wynikach wyszukiwania odpowiednim osobom.
Co jednak, jeżeli sama optymalizacja strony nie jest wystarczająca i nie daje zadowalających pozycji w wyszukiwarce Google? Pojawia się tutaj pojęcie pozycjonowania, jako działań mających na celu podniesienie pozycji naszej strony w wynikach Google.
Większość technik pozycjonerskich skupia się na pozyskiwaniu linków do naszej strony internetowej, niestety jednak wiele z tych metod może być w sprzeczności z zaleceniami i wytycznymi wyszukiwarki Google. Wiąże się to więc z ryzykiem niepowodzenia oraz nawet obniżenia naszej widoczności w Google.
Zarówno działania SEO jak i pozycjonowanie, nie daje gwarancji ani pewności tego, że nasza strona internetowa będzie dobrze widoczna w Google na słowa kluczowe, które nas interesują. Nie jest także znany czas, po którym efekty mogą się pojawić (dni, miesiące, lata…).
Korzystanie z pomocy agencji SEO wiąże się z kosztami od kilkuset złotych miesięcznie przy małych lokalnych kampaniach. Większe projekty i bardziej konkurencyjny rynek, tym koszty będą wyższe.
Więcej o optymalizacji stron w zgodzie z zaleceniami Google możesz przeczytać w oficjalnej dokumentacji Google, która w przystępny sposób przedstawia zagadnienia związane z SEO.
Reklama Google Ads
Google daje firmom narzędzie do promowania swoich firm w wyszukiwarce, którym jest system reklamowy Google Ads. Możesz się także spotkać ze starą nazwą “Google AdWords” lub też potocznym określeniem “linki sponsorowane w Google”.
Reklama w Google Ads daje firmie możliwość pokazania swojej strony internetowej w wyszukiwarce na konkretne i określone słowa kluczowe związane z działalnością firmy. Dzięki temu możemy precyzyjnie dotrzeć do potencjalnych klientów i to dokładnie w czasie kiedy potrzebują naszych usług, bo przecież właśnie ich szukają.
System reklamowy Google Ads ma ogromne możliwości i wiele przydatnych funkcji, jednak opisując go w sposób całkowicie uproszczony, pozwala on w pełni kontrolować komu, kiedy i w jaki sposób pokazywana jest reklama naszej firmy.
W odróżnieniu od działań SEO czy pozycjonowania, efekt samej reklamy jest natychmiastowy, pewny i przewidywalny w przyszłości. Mamy także pełną kontrolę nad reklamą i swobodę dowolnych zmian w czasie.
Obsługą reklam Google Ads zajmują się agencje partnerskie Google, takie jak agencja marketingowa Redseo, które ściśle współpracują z Google w obszarze reklam. Obecnie koszty reklam Google Ads są porównywalne lub nieznacznie wyższe od kosztów usługi pozycjonowania. Małą lokalną kampanię reklamową można tworzyć i obsługiwać nawet poniżej tysiąca złotych miesięcznie.
Mam firmę, co wybrać?
Jak widzisz możliwości promowania firmy w Google jest kilka, a wymieniłem tylko trzy najbardziej podstawowe (tak – jest ich znacznie więcej!). Wizytówka firmy w “Google Moja Firma” to absolutna podstawa, którą powinna mieć dopracowana każda firma. Szczególnie, że jest to usługa całkowicie darmowa i nie wymaga wiele czasu ani umiejętności.
Bardzo ważne jest także zadbanie o poprawne SEO na stronie internetowej, co poprawia widoczność i pozycje strony w wyszukiwarce Google, a często także ułatwia korzystanie ze strony naszym klientom.
Jeżeli jednak poważnie myślisz o rozwoju i stawiasz na pozyskiwanie nowych klientów, rozwiązaniem, które należy włączyć do swojego planu marketingowego są reklamy Google Ads.