Audyt SEO obejmuje trzy obszary: SEO techniczne, on-site i off-site, oraz bierze pod uwagę wszystkie elementy witryny internetowej, które mają wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Kiedy i jago go przeprowadzić?

O ile pozycjonowanie i optymalizacja witryny internetowej pod kątem wyszukiwarki Google to długotrwały, ciągły proces, o tyle audyt SEO jest działaniem o sporadycznym charakterze – przeprowadza się go albo jednorazowo, albo regularnie, ale w co najmniej kilkumiesięcznych interwałach. Z tego powodu w pierwszym wypadku można mówić o SEO aktywnym, w drugim zaś o pasywnym – najlepiej, jeśli obie te formy idą ze sobą w parze.

Audyt SEO – kiedy go robić?

Skoro jednak audyt SEO jest narzędziem wykorzystywanym okazjonalnie, to rodzi się pytanie: kiedy należy po nie sięgnąć?

Oto podstawowe sytuacje, w których warto to zrobić:

  • Dopiero rozpoczynasz pozycjonowanie i optymalizację. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy chodzi o stronę nowo wdrożoną, „powracającą” np. po banie lub zainfekowaniu złośliwym oprogramowaniem, czy też funkcjonującą od dłuższego czasu, ale po prostu nigdy wcześniej niepozycjonowaną.
  • Rozbudowujesz witrynę – np. poprzez dodatnie nowych podstron lub publikację znacznej ilości treści na tych już istniejących – albo… wprost przeciwnie: usuwasz podstrony i content.
  • Witryna spadła na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania i ruch na niej się zmniejszył. Chodzi tu oczywiście o zmiany znaczne i gwałtowne – niewielkie wahania w tym zakresie są bowiem całkowicie normalne.
  • Na stronie wprowadzono zmiany techniczne. Mogą one dotyczyć kodu, layoutu, hostingu, silnika CMS, architektury itd.

Audyt SEO – jak go przeprowadzić?

W przypadku najprostszych, nierozbudowanych stron można pokusić się o manualne przeprowadzenie audytu. Jest to nic innego jak samodzielne przejrzenie witryny oraz sprawdzenie i ocena najważniejszych elementów SEO. Taka analiza nie będzie oczywiście bardzo dokładna, ale może pomóc wychwycić pewne obszary wymagające poprawy, np. brak metatagów lub opisów alternatywnych grafik, nieaktywne linki wewnętrzne czy niewłaściwa struktura nagłówków HX.

Następną opcją jest skorzystanie z narzędzi SEO. Część z nich jest całkowicie darmowa (np. Google Analytics, Google Search Console, PageSpeed Insight) inne są dostępne bezpłatnie w ograniczonej funkcjonalności lub przez pewien okres próbny (np. Senuto, Majestic, Ahrefs). Umożliwiają one zautomatyzowaną analizę wielu aspektów SEO na stronie, jednak jeśli sam nie jesteś pozycjonerem, musisz się liczyć z dwoma podstawowymi zagrożeniami tego rozwiązania. Po pierwsze – że nie uda Ci się obsłużyć narzędzi do audytowania strony, po drugie – że nawet gdy przeskanujesz za ich pomocą witrynę, to nie będziesz potrafił dobrze zinterpretować otrzymanych danych i zdecydować, jakie zmiany są potrzebne.

W końcu trzecią możliwością jest zlecenie audytu SEO profesjonaliście. Dobry specjalista ds. pozycjonowania i optymalizacji przeskanuje Twoją stronę www za pomocą zaawansowanych narzędzi, przeanalizuje wyniki i na ich podstawie opracuje plan działań SEO, zawierający konkretne rekomendacje. Całość powinieneś otrzymać w formie przejrzystego i wyczerpującego raportu.

Ta ostatnia opcja to z wielu powodów najlepszy wybór, zwłaszcza w przypadku dużych serwisów. Pozwala na osiągnięcie najlepszych efektów w najkrótszym czasie oraz umożliwia optymalne wykorzystanie budżetu przeznaczonego na działania SEO.

Dodaj komentarz