Głośniki kolumnowe to ostatnie ogniwo w systemie Hi-Fi. To właśnie głośniki ujawniają zalety lub wady całego systemu. Dlatego wybór odpowiednich głośników jest niezbędny, jeśli chcesz w pełni cieszyć się muzyką.
Kolumny głośnikowe dla laików
Kolumny głośnikowe należy dobierać do posiadanego systemu Hi-Fi. Aby odtwarzanie dźwięku było optymalne i jednolite, należy zapewnić harmonijne połączenie elementów, z których jest on zbudowany. Aby wybrać głośniki Hi-Fi, musisz zatem zwrócić uwagę na sprzęt Hi-Fi, który już posiadasz (źródło dźwięku, przedwzmacniacz gramofonowy, wzmacniacz itp.). Sam wzmacniacz jest „silnikiem” systemu. Jego zasięg, jakość, moc i łatwość „sterowania” głośnikami Hi-Fi będą decydować o wyborze. Jeśli chcesz używać głośników kolumnowych (3 kanały w pomieszczeniu o powierzchni minimum 50 m²), twój wzmacniacz musi mieć moc co najmniej 2 x 75 W.
Aby określić kompatybilność głośników Hi-Fi z obecnym sprzętem Hi-Fi, konieczne jest uzyskanie kilku informacji. Należy zwrócić szczególną uwagę na:
- moc znamionową,
- czułość (lub sprawność) głośników,
- impedancję (4, 6, 8 omów itd.).
Musisz wiedzieć, że im wyższa wydajność, tym łatwiej ją obsługiwać i kojarzyć. Na przykład, że para głośników o wskaźniku 90 dB można łączyć z dużą liczbą wzmacniaczy.
W zależności od wielkości pomieszczenia jakość dźwięku pary głośników może być różna. Dlatego jest to kryterium, którego nie należy lekceważyć. Ogólnie uważa się, że głośnik 2-kanałowy jest wystarczający w pomieszczeniach o powierzchni mniejszej niż 25 m², podczas gdy głośniki 3-kanałowe sprawdzają się w pomieszczeniach większych niż 30 m². Niektóre modele zostały zaprojektowane do pracy na powierzchni ponad 70 m². Oczywiście liczby te są subiektywne i zalecamy, aby zawsze odwoływać się do danych dostarczonych przez producenta głośników hi-fi.
Wybór głośników będzie również ściśle związany z tym, gdzie będą stać w pomieszczeniu. Dla małego głośnika wystarczy około dziesięciu centymetrów przestrzeni. Ta odległość może sięgać kilkudziesięciu centymetrów (nawet metra) dla kolumn. Należy również wziąć pod uwagę charakter ściany za głośnikami. Na przykład ściana z cegły lub kamienia będzie wymagała zmiany pozycji ze względu na ich całkowicie przeciwstawny rezonans. Należy również zwrócić uwagę na zachowanie pewnej odległości między dwoma głośnikami Hi-Fi, a następnie między tobą a systemem. Na przykład, jeśli twoje głośniki są oddalone od siebie o 2,80 metra, musisz także ustawić się w odległości 2,80 metra od nich. Głośniki są również dobierane zgodnie z twoimi gustami muzycznymi i oczekiwaniami co do jakości dźwięku.
Kolumny głośnikowe dla koneserów dobrych dźwięków
Monitory studyjne, używane przez profesjonalistów są formą głośników zaprojektowanych z myślą o płaskiej odpowiedzi i minimalnych zniekształceniach. Monitory oferują dokładną, przejrzystą, bezbarwną reprodukcję jakości tonalnej źródła dźwięku. Mają one na celu zapewnienie naturalnego odtwarzania nagranego materiału. Nie należy ich mylić z innymi rodzajami głośników do zastosowań profesjonalnych. Monitory na żywo to głośniki używane podczas występu na żywo. Często mają kształt klina i są umieszczone z przodu sceny, wystając z powrotem w stronę zespołu.
Są też głośniki stereo przeznaczone do konsumenckich systemów audio. Zazwyczaj nie są to monitory profesjonalne. Chociaż mogą być najwyższej jakości i często nie różnią się od profesjonalnych monitorów, domowe głośniki często mają ukształtowaną charakterystykę częstotliwościową. Na przykład głośniki domowe często podkreślają basy oraz częstotliwości średnie. Wielu konsumentów stwierdza jednak, że gdy monitory studyjne są używane w środowisku domowym, dźwięk jest płaski i nudny.
Prawdziwie profesjonalne głośniki są zaprojektowane tak, aby dokładnie odtwarzać nagrany dźwięk. Zostały zaprojektowane do wytwarzania stosunkowo liniowych odpowiedzi fazowych i częstotliwościowych. Monitory te są przeznaczone do krytycznego odsłuchu w studiach nagraniowych, telewizyjnych i radiowych, edycji, miksowania lub masteringu profesjonalnego dźwięku.
Większa moc zapewnia dodatkową definicję i zakres dynamiki, a nie tylko ogólną głośność. Również sposób, w jaki sygnał wejściowy jest podzielony w celu zasilania przetworników w monitorze studyjnym, określa, czy jest to konfiguracja z jednym wzmacniaczem, bi-amp lub tri-amp. Zasilając każdy głośnik z osobna, a nie wszystkie z jednego wzmacniacza, każdy przetwornik jest w stanie dokładniej odtworzyć swój dedykowany zakres częstotliwości.