Rebranding to jedno z najczęściej pojawiających się pojęć we współczesnym biznesie. Jest to zarazem jeden z najbardziej skomplikowanych procesów, jakim można poddać firmę lub markę. Związane z nim korzyści są jednak nieocenione, zwłaszcza jeśli firma boryka się z problemami wizerunkowymi, odnotowała znaczący spadek sprzedaży lub dysponuje przestarzałym, nieatrakcyjnym wizerunkiem. Rebranding jest w stanie nadać firmie zupełnie nową tożsamość oraz sprawić, że odzyska ona swój dawny blask i uznanie w oczach klientów, których grono dodatkowo się powiększy.

Na czym polega rebranding? Czym się różni od brandingu?

Pytanie, czym jest rebranding, zadaje sobie wiele osób prowadzących firmę. Wiele osób łączy to pojęcie z innym, podobnie brzmiącym, a mianowicie z brandingiem. Aby dowiedzieć się, na czym polega rebranding, warto w pierwszej kolejności wyjaśnić, czym jest sam branding. Pod pojęciem tym kryje się proces budowania świadomości marki. Rebranding stoi do niego w niejakiej opozycji, gdyż polega na zmianie już istniejącego wizerunku, czyli jego odświeżeniu. Branding jest najczęściej przeprowadzany w stosunku do nowych, świeżych firm, które dopiero zaczynają prowadzić swoją działalność, rebranding natomiast dotyczy głównie firm już istniejących, nierzadko od wielu lat.

Działania rebrandingu

Rebranding może obejmować różny zakres działań, w zależności od tego, co firma ma potrzebę zmienić w swoim wizerunku. Może dotyczyć zarówno delikatnych zmian, jak np. odświeżenia logo, ustalenia nowego hasła reklamowego, czy zmian w obrębie systemu identyfikacji wizualnej, jak i być procesem całkowitym, obejmującym kompletną zmianę wizerunku marki i jej identyfikacji wizualnej. Najczęściej firmy decydują się na tę pierwszą opcję, gdyż jest mniej czasochłonna, kosztowna i radykalna. Bez względu na swój zakres, rebranding pozostaje procesem złożonym, skomplikowanym i bardzo wymagającym. Nie należy wiec nigdy przeprowadzać go na własną rękę, lecz poszukać wsparcia w tym zakresie u agencji brandingowej – specjaliście od brandingu, identyfikacji wizualnej i rebrandingu.

Kiedy rebranding to dobry pomysł? Co można dzięki niemu osiągnąć?

Współczesne firmy decydują się na rebranding z różnych powodów i na różnych etapach swojej profesjonalnej działalności. Jedną z najczęściej występujących przyczyn jest pojawienie się w branży silnej, nowej konkurencji, która pozostawia firmę w tyle. W takiej sytuacji rebranding, poprzez odświeżenie wizerunku i nadanie marce bardziej nowoczesnego wydźwięku, pozwala konkurować z nowym podmiotem oraz lepiej dopasować się do współczesnych realiów. W biznesie, podobnie, jak w życiu, zmiany są bowiem nieuniknione.

Innym powodem, dla którego firmy rozważają rebranding, jest posiadanie niespójnego i niespełniającego oczekiwań klientów wizerunku. Bardzo często do takiej sytuacji dochodzi, kiedy marki są tworzone na własną rękę, bez wsparcia profesjonalistów z zakresu brandingu. Błędy, pomyłki i niedopatrzenia popełnione na początkowych etapach działalności, ciągną się za firmą, a jednym sposobem na ich wyeliminowanie i nadanie marce pożądanego wizerunku okazuje się właśnie rebranding. W niektórych, najtrudniejszych przypadkach, całkowita zmiana wizerunku firmy to natomiast ostatnia deska ratunku, która jako jedyna może uchronić firmę przed upadkiem.