Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Podczas gdy coraz więcej działań marketingowych odbywa się online, nie można zapominać również o innych formach reklamy, z kilku istotnych powodów. Wśród nich można wskazać choćby istnienie grupy docelowej, która wciąż niewiele korzysta z sieci, a także oddziaływanie na lokalną społeczność, co ma duże znaczenie w przypadku firm działających na określonym obszarze. W takiej sytuacji świetnym rozwiązaniem jest reklama OOH.
Czym jest reklama OOH?
Reklama OOH (ang. out of home) to inaczej reklama outdoorowa, czyli innymi słowy – zlokalizowana na zewnątrz, w plenerze. Innymi słowy dla odbiorcy reklamą OOH będą te formy marketingu, które docierają do niego w momencie, gdy znajduje się on poza domem.
Reklamy outdoorowe mogą przyjmować różne formy: od billboardów, poprzez plakaty i banery, aż po reklamy w formie tzw. car wrappingu, czyli znajdującej się bezpośrednio na lakierze samochodu. Alternatywą dla nadruków są także magnetyczne reklamy na autach, jednak co do zasady są one stosowane rzadziej.
Zalety reklamy OOH
Opisując niżej wymienione zalety reklam OOH skupimy się na car wrappingu jako tej formie marketingu. Jest to jedna ze skuteczniejszych, choć często niedocenianych technik reklamy znajdującej się w plenerze. Jakimi zaletami wyróżnia się marketing OOH?
1. Brak nachalności
Reklama na autach nie wiąże się z wręczaniem ulotki czy głośnym, krzykliwym zachęcaniem do skorzystania z usług danej firmy przez hostów i hostessy. Wręcz przeciwnie: nadruk znajdujący się na samochodzie… po prostu na nim jest, a decyzją samego odbiorcy jest to, czy zapozna się z informacjami przedstawionymi na pojeździe. Taka forma reklamy zdecydowanie lepiej trafia do potencjalnych konsumentów: w końcu każdy z nas woli samodzielnie decydować o tym, czy chce obejrzeć grafikę reklamową, czy nie.
Brak nachalności wiąże się także pośrednio z pozytywnymi skojarzeniami w kierunku firmy. Nawet podświadomie, niektóre z informacji zawartych w reklamie (czy to w formie graficznej, czy tekstowej), zapadają w pamięć odbiorcy i w związku z brakiem negatywnych doświadczeń (m.in. nielubianym przez większość osób nachalnym podtykaniem ulotek) – wywołują pozytywne skojarzenia.
2. Lepsze utrwalenie w pamięci odbiorcy
Choć ekspozycja na reklamę jest zdecydowanie krótsza (pomijając korki uliczne) – z reguły na reklamę OOH na samochodzie odbiorca patrzy przez kilka sekund. Częstotliwość jej oglądania (m.in. w niewielkich miastach lub w przypadku wykupienia reklamy na większej ilości pojazdów) sprawia, że choćby część informacji lub sama nazwa firmy lepiej zapadają w pamięć odbiorcy. Dzięki temu dokonując wyboru zakupowego w późniejszym czasie, szansa na to że konsument skorzysta z usług lub produktu marki, której reklamę widział na samochodzie jest zdecydowanie większa.
3. Przekaz zrozumiały dla ogółu
Reklama na samochodach ma to do siebie, że kontakt z nią jest bardzo krótki. Co za tym idzie, trudno umieścić na pojeździe długie (choćby nawet najbardziej chwytliwe) hasło reklamowe, którego odbiorca albo nie zdąży przeczytać, albo – w najgorszym wypadku – spowoduje kolizję, próbując się z nim zapoznać podczas jazdy. W związku z tym specjaliści od marketingu pomagają tworzyć krótkie, ale zapadające w pamięć, proste treści, które są jasne i zrozumiałe dla każdego odbiorcy.
4. Działanie lokalne
Reklama na autach jest szczególnie korzystnym rozwiązaniem w przypadku firm działających lokalnie. Treści umieszczane na samochodach, które przemieszczają się w odległości kilkunastu czy kilkudziesięciu kilometrów od siedziby firmy trafiają do lokalnych odbiorców. Dzięki temu szansa, że osoba, która przeczytała dane hasło, skorzysta z usług reklamowanej firmy – zdecydowanie wzrasta.
Reklama na samochodach – czy jest skuteczna?
Opisane powyżej zalety reklamy umieszczonej na samochodzie wyraźnie wskazują na jej skuteczność. Dodatkowo warto wspomnieć, że pojazd stanowi reklamę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu: zarówno wtedy, kiedy stoi na parkingu, jak również podczas jazdy.
Reklamy umieszczane na samochodach mają zdecydowaną przewagę nad innymi formami outdoorowego marketingu. Dzięki temu, że to reklama “porusza się” wraz z pojazdem – nie ma konieczności zdejmowania plakatu czy billboardu i umieszczania go w innym miejscu. Jeżdżąca wraz z samochodem po mieście (lub na dłuższych trasach) reklama OOH ma zdecydowanie większe szanse trafić do szerszego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani usługami lub produktami danej firmy.