Produkcja filmowa składa się z kilku etapów i musi zawierać poszczególne elementy, które decydują o tym, czy odniesie ona sukces. Czym właściwie jest produkcja filmu, jakie są etapy jej powstawania i jakich elementów nie może zabraknąć przy jej tworzeniu?

Czym jest produkcja filmowa?

Mianem produkcji filmowej określa się zespół czynności twórczych, ale również organizacyjnych, prawnych, ekonomicznych oraz technicznych, które mają prowadzić do wytworzenia ostatecznego produktu, jakim jest gotowy film lub spot reklamowy pod postacią kopii wzorcowej. To tyle jeśli chodzi o oficjalną definicję produkcji filmowej, którą można znaleźć w ustawie o kinematografii z dnia 30 czerwca 2005 r. Brzmi ona odrobinę enigmatycznie, zwłaszcza dla osób, które nie pracują w branży.

Nieco bardziej ludzkim językiem można powiedzieć, że produkcja filmowa to zespół czynności z różnych zakresów, mający doprowadzić do powstania efektu finalnego w postaci oryginalnej taśmy filmowej. Oczywiście, jest to najprostsza definicja, bowiem produkcja to zdecydowanie więcej: to konieczność zaprezentowania wizji artystycznej, a także odpowiedniego zaprezentowania produktu, który chcemy zareklamować.

Oczywiście, podczas produkcji bardzo wiele zależy między innymi od posiadanego budżetu. W związku z tym produkcje filmowe można podzielić na:

  • niskobudżetowe,
  • standardowe,
  • wysokobudżetowe (tzw. megaprodukcje lub superprodukcje).

Co ciekawe, tylko produkcje niskobudżetowe doczekały się swojej definicji ustawowej, a pozostałe dwie – są dookreślone jedynie w zakresie maksymalnych kwot dofinansowania przez programy operacyjne wydawane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Elementy składowe produkcji filmowej

Choć każda produkcja filmowa jest inna, a długość czy zawartość treści są uzależnione zarówno od niszy, jak i wizji reżysera, to mimo wszystko można wskazać pewne elementy wspólne, które pojawiają się w każdej produkcji o charakterze reklamowym. Wszystkie fragmenty, które wymienimy poniżej są kluczowe jeśli chodzi o możliwość określenia, czy produkcja jest odpowiednio przygotowana, czy czegoś jej brakuje.

Elementy te to:

  • sceny aktorskie – w realizacji produkcji filmowej zawsze powinni uczestniczyć profesjonalni aktorzy lub modele. Są oni bowiem podstawą dla całego spotu reklamowego, a niepewna lub nierealistyczna gra aktorska z pewnością przykuje uwagę odbiorców i wywoła falę krytyki. Dlatego też podczas realizacji produkcji należy stawiać na profesjonalistów, którzy będą potrafili w odpowiedni sposób przedstawić każdą z zaistniałych w produkcji sytuacji. Tylko i wyłącznie realistyczna prezentacja wydarzeń, które zaplanował reżyser może pomóc w zbudowaniu odpowiedniego poglądu na temat danego produktu w oczach odbiorców;
  • emocje – kolejnym elementem produkcji, którego nie może zabraknąć, jest odpowiednie prezentowanie emocji. Chodzi o to, by ukazać reklamowany produkt w jak najlepszym świetle i sprawić, że odbiorca poczuje się z nim w jakiś sposób powiązany. Zasadniczo, podczas tworzenia produkcji reklamowych chce się wywoływać tylko i wyłącznie pozytywne emocje, które pozwalają tworzyć odpowiedni obraz marki. Reżyser chce wywołać rozbawienie, wzruszenie, dumę, zachwyt lub inne, korzystne emocje, dzięki którym odbiorca, widząc w sklepie dany produkt, zechce go zakupić;
  • ekspozycja produktu – podczas tworzenia reklamowej produkcji filmowej chodzi o to, by w odpowiedni, nienachalny sposób ukazać produkt. Reżyserowi zależy na tym, by z jednej strony kadry wybranego produktu nie zajmowały większości czasu w produkcji, ale z drugiej – by po zakończonej emisji spotu odbiorca był w stanie powiedzieć: „to na 100% była reklama produktu X”. Odpowiednia ekspozycja produktu oznacza zatem estetyczne, krótkie zbliżenia na wybrany towar – np. znajdujący się w ręku aktora, będący w jego torebce czy samochodzie.

Wyżej opisane elementy są kluczowe, jeśli chcemy by produkcja filmowa miała szanse odnieść sukces. Tylko dzięki nim można bowiem liczyć na to, że produkt zostanie odpowiednio rozpoznany i zapamiętany przez odbiorców.

Etapy produkcji filmowej

Nie mniej istotne od elementów produkcji są także jej etapy. Można wskazać na trzy podstawowe części:

  • preprodukcję – jak sama nazwa wskazuje, ma ona miejsce przed właściwą produkcją filmu;
  • produkcję – czyli tworzenie spotu reklamowego;
  • postprodukcję – czynności końcowe, które mają na celu montaż wcześniej nagranych scen i wykonanie ostatnich szlifów.

Odpowiednio przeprowadzona produkcja, zarówno pod kątem jej obowiązkowych elementów, jak i etapów, jest niezbędna aby film mógł odnieść sukces, czyli odpowiednio zareklamować produkt.

Dodaj komentarz