Wyszukiwarkom, w tym Google, zależy na tym, aby wyświetlać jak najbardziej trafne odpowiedzi na pytania. Wyszukiwarkowe algorytmy są ciągle udoskonalane, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników. W dzisiejszym artykule omówimy właśnie jeden z nich – mianowicie topical authority. Zapraszamy do lektury!

Topical authority – jeden z wielu algorytmów wyszukiwarek

Na język polski topical authority możemy przetłumaczyć jako autorytet tematyczny, ale to pewnie nadal nie za wiele Wam mówi. Nie martwcie się. Już spieszymy z wyjaśnieniami!

Z szacunkowych danych możemy się dowiedzieć, że w wyszukiwarkę Google dziennie wpisywanych jest ok. 3,5 miliarda zapytań. Nie jest jednak tak, że do danego zagadnienia przyporządkowana jest tylko jedna strona. Najczęściej osobie szukającej odpowiedzi wyświetli się kilka stron, na których będzie mógł znaleźć odpowiedź. Oczywiście najwyżej pokażą się duże, tematyczne portale, które chwalą się obszerną wiedzą z danej dziedziny i zawierają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (oraz pytania z serii “powiązane tematy”). To właśnie o takich stronach można powiedzieć, że mają wysoki autorytet tematyczny.

Co wpływa na budowę autorytetu tematycznego?

Najprostszym sposobem udzielenia odpowiedzi na to pytanie, będzie przedstawienie prostego przykładu i omówienie go.

Przyjmijmy, że szukamy informacji o procesorach i tylko dwie strony stworzyły treści na tę frazę kluczową. Jedna z nich to strona tematyczna, poświęcona częściom komputerowym, a druga zawiera jedynie opisy wszystkich rzeczy na literę „P”. W naszej historii pierwsza strona zawiera krótki, acz informatywny opis procesora, natomiast na drugiej znajduje się już znacznie bardziej wyczerpująca treść. Zgadnijcie, którą ze stron Google wyświetli chętniej.

Jeśli pomyśleliście o pierwszej stronie, to macie rację. Dlaczego tak jest? Choć wybrana przez Google witryna zawiera krótszy opis procesora, to ogółem znajduje się na niej znacznie więcej informacji powiązanych z tym tematem (oczywiście nie można zapomnieć o przejrzystej strukturze i linkowaniu wewnętrznym). Jeśli uznacie, że chcielibyście pogłębić swoją wiedzę lub w trakcie czytania artykułu o procesorach natkniecie się na nieznany Wam termin i będziecie chcieli znaleźć jego definicję – jest duża szansa, że te informacje znajdują się w obrębie tej samej strony.

Najprościej mówiąc – autorytet tematyczny zdobywa się poprzez tworzenie strony skupionej na jednej tematyce i tworzeniu treści odpowiadających na najczęstsze pytania użytkowników.

Topical authority – jak ją zbudować?

Wiemy już, że pojedynczy artykuł z danej dziedziny nie jest drogą do sukcesu. Musicie sami przyznać, że po informacje o procesorach prędzej pójdziecie do informatyka, niż do aktora, który informatyka grał tylko w serialu. Osoba poruszająca się w danej dziedzinie na co dzień posiada ogólną wiedzę związaną z tematem, a aktor nauczył się tylko kilku kwestii i prawdopodobnie wie niewiele więcej od Was.

Zbudowanie topical authority to zajęcie czasochłonne, ale nie niemożliwe. Musicie udowodnić wyszukiwarce, że posiadacie ogólną wiedzę w danej dziedzinie. Jak to zrobić? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Dokładnie zbadaj temat

Aby zbudować stronę tematyczną, najpierw trzeba dokładnie zbadać dane zagadnienie. Pomocne tutaj będzie znalezienie:

  • najpopularniejszych słów kluczowych oraz ich dłuższych wersji (fraz long-tail),
  • najczęściej zadawanych pytań,
  • popularnych wyszukiwań powiązanych z Waszą dziedziną.

Te kroki pozwolą Wam na dogłębne zbadanie tematu, a jednocześnie pozyskacie wiele tematów na przyszłe artykułu.

Liczy się okołotematyczny content

Po stworzeniu solidnej podstawy, jaką jest pokaźny zestaw słów kluczowych, możemy zacząć budowanie topical authority. Warto stworzyć osobną treść dla każdej z fraz kluczowych. Oczywiście trzeba przy tym pamiętać o zachowaniu wszystkich zasad SEO. Podstrony, na których znajdują się teksty po 1500 zzs, nie zostaną uznane za wartościową treść, a za thin content.

Nie ograniczajcie się do jednego rodzaju treści i dajcie się ponieść swojej wyobraźni. Twórzcie artykuły, poradniki, listy, recenzje itp. Mała podpowiedź – jeśli będziecie korzystać z formatów typowych dla evergreen contentu, zapewnicie Waszym treściom wieczną młodość i użyteczność, a wyszukiwarki bardzo to lubią.

Warto również napełnić tekst LSI keywords, czyli wyrazami z pokrewnych pól semantycznych. Dzięki temu wyszukiwarka lepiej zrozumie zawartość Waszej strony.

Linkowanie to Wasz przyjaciel

Oczywiście chodzi o zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Pierwszy rodzaj to idealny pomocnik w organizacji treści na stronie. Linkowanie wewnętrzne (które możecie wykonać np. za pomocą anchorów) nie tylko ułatwi to użytkownikom poruszanie się po witrynie, ale też pomoże algorytmom zobaczyć, jak przekrojowe są treści na stronie.

Linkowanie zewnętrzne natomiast wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie i wiarygodność Waszej strony. Poszukajcie portali przodujących w rankingach dla fraz kluczowych, które wybraliście i spróbujcie uzyskać od nich link prowadzący do Waszej strony, który będzie zamieszczony na ich.

Bądźcie ekspertami w Waszych dziedzinach

Powyżej przedstawiliśmy kilka kroków, które pomogą Wam w uzyskaniu topical authority. Korzystajcie z nich i twórzcie piękne, tematyczne strony! Bądźcie jak Google i nigdy nie przestawajcie doskonalić swoich portali.