Turystyka przemysłowa przeszła w ostatnich latach istną ewolucję. W wyniku znaczącej zmiany specyfiki biznesu, powstała zupełnie nowa branża, której celem jest odciążenie organizacyjne firm. Branżę tę określa się terminem MICE. Czym dokładnie jest? Jakie ma znaczenie dla marki? W jaki sposób wykorzystać MICE, aby rozwinąć firmę?

MICE – co musisz wiedzieć o turystyce biznesowej?

MICE jest skrótem tłumaczonym na polski jako turystyka biznesowa. Pochodzi od zestawienia angielskich słów Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry. Termin ten określa zbiór czynności i usług, które odbywają się poza siedzibą firmy w obrębie aktywności zawodowej.

Najbardziej obrazowe będą tutaj przykłady. MICE to między innymi różne spotkania służbowe, wyjazdy biznesowe, ekspozycje, targi, szkolenia, seminaria, kursy, eventy. Można do tej branży zaliczyć również imprezy integracyjne dla firm, konferencje, kongresy czy podróże służbowe.

Usługi MICE

Znaczenie branży MICE dla firm – coś więcej niż zwykła logistyka

Z założenia firmy działające w branży MICE zajmują się przede wszystkim logistyką. Dokonują rezerwacji w hotelach i salach konferencyjnych, organizują przestrzeń na targach, zajmują się oświetleniem i nagłośnieniem. Dla zleceniodawcy jednak usługi biznesowe MICE oznaczają coś więcej. Każde podjęte w tym obszarze działanie ma bowiem bezpośredni wpływ na siłę, wpływy, wizerunek i sposób działania firmy.

Profesjonalne podejście do kwestii MICE może wznieść firmę na wyżyny. Bagatelizowanie jej – wręcz przeciwnie.

Na jakie obszary firmy wpływa MICE?

Turystyka biznesowa pokrywa kompleksowo działalność firmy, która ma miejsce poza jej siedzibą. Każdy z czterech segmentów przemysłu, które wchodzą w skład MICE, wpływa na inne obszary w firmie. W zestawieniu będą to:

  • Spotkania – Meetings – które kształtują relacje. Zarówno te z kontrahentami, jak i z zarządem czy pracownikami (np. podróż służbowa).
  • Zachęta – Incentive – która kształtuje motywację, integrację i sposób działania zespołu lub zespołów.
  • Konferencje – Conferences – które warunkują siłę wpływów marki.
  • Wystawy – Exhibitions – które bezpośrednio kształtują wizerunek firmy na rynku. Innymi słowy – promowanie produktu i firmy.

Jak można łatwo zauważyć – wszystkie wymienione obszary są ze sobą połączone. Jest to jednak dość oczywiste, ponieważ stanowią części składowe jednej firmy.

Tym bardziej należy położyć nacisk na profesjonalne i – co nawet ważniejsze – kompleksowe podejście do MICE.

Warto jednak zauważyć, że o ile wszystkie te aspekty są istotne – o tyle nie w takim samym stopniu. Na które z nich należy więc położyć szczególny nacisk?

Relacje, zespół i kontrahenci – czyli fundament każdej firmy

Gdy chcemy odpowiedzieć na pytanie, które elementy MICE są najistotniejsze należy zastanowić się, bez których obszarów firma nie miałaby prawa istnieć. Będą to oczywiście klienci i pracownicy.

W czasie, gdy nasza firma się dopiero rozrasta – powinniśmy skupić się właśnie na tych dwóch. Tylko bowiem w sytuacji, gdy będziemy w dobrych relacjach z klientami lub kontrahentami, a nasz zespół będzie kompetentny, zintegrowany i dobrze zorganizowany – będziemy w stanie poradzić sobie z wyzwaniami rozwoju.

Można to też objaśnić przez “ugryzienie” tematu z drugiej strony. Mianowicie – zadając pytanie, co by się stało gdybyśmy najpierw postawili na wizerunek firmy i świadomość marki?

Liczba klientów zaczęłaby rosnąć – i to szybko, zakładając, że te dwa obszary MICE wykorzystalibyśmy w stu procentach. Wiązałoby się to z chwilowym skokiem zysków. Po stosunkowo krótkim czasie jednak starzy klienci zaczęliby rezygnować z naszych usług, ponieważ nie zadbaliśmy wcześniej o relacje z nimi. Z kolei słabo wyszkolony, niezintegrowany i słabo komunikujący się zespół nie byłby w stanie obsłużyć wszystkich tak, jak należy.

W perspektywie czasu doprowadziłoby to nas do punktu wyjścia – a w najgorszym wypadku, do bankructwa. Zbudowanie wizerunku i wpływów to jedna sprawa – pozbycie się negatywnej opinii i odbudowanie wpływów jest jednak o wiele trudniejszą kwestią.

Wniosek jest prosty – MICE to przyszłość

Wyżej zobrazowaliśmy, jakie zagrożenia wiążą się z nieumiejętnym podejściem do kwestii MICE. Właśnie z tego względu obszar turystyki biznesowej powinniśmy zostawić tym, którzy zajmują się tym każdego dnia. Pewne bowiem pozostaje, że przy obecnym kierunku rozwoju biznesu, znaczenie MICE dla biznesu będzie jedynie rosnąć. Nowoczesna firma musi dostosować się do tego trendu – w przeciwnym razie będzie skazana na porażkę.