Goście hotelowi mogą korzystać z różnego rodzaju udogodnień, mających na celu podniesienie komfortu pobytu. Jedną z najpopularniejszych usług jest serwis pokojowy (ang. room service), w ramach którego goście otrzymują posiłki oraz napoje bezpośrednio do pokoju. Wyjaśniamy, na czym dokładnie polega room service, a także czy trzeba za niego dodatkowo zapłacić.
Co i jak można zamówić w ramach room service?
Większość hoteli oferuje podstawowy zakres room service, obejmujący możliwość zamówienia do pokoju śniadania. W obiektach o wysokim standardzie można poprosić również o dostarczenie obiadu, kolacji, a nawet przekąsek, ponadto często w takich hotelach kelnerzy dbają też o systematyczne uzupełnianie minibaru. Usługa serwisu pokojowego zwykle jest dostępna w ograniczonych godzinach, chociaż niektóre obiekty gwarantują room service przez całą dobę.
Posiłki zawsze są przygotowane dla gości na podstawie ich indywidualnych życzeń, które mogą być przekazane do obsługi na kilka sposobów. W wielu hotelach funkcjonuje system zawieszek na klamki. Klient, który chce otrzymać śniadanie do pokoju, powinien wieczorem wypełnić specjalną ankietę, zawierającą m.in. pytania o preferowane produkty spożywcze. Uzupełniony formularz należy zawiesić na klamce zewnętrznej. Obsługa w określonych godzinach zbiera wszystkie zawieszki i organizuje room service zgodnie z wytycznymi określonymi przez każdego z gości.
O pozostałych sposobach opowiada pracownik Amber Hotelu z Gdańska: Jeśli w danym hotelu nie ma odpowiednich zawieszek, room service można zamówić telefonicznie – w tym celu należy poszukać numeru do recepcji lub bezpośrednio do działu serwisu pokojowego. Popularnym rozwiązaniem jest też zadeklarowanie chęci korzystania z tej usługi podczas check-in.
Czy room service jest płatny?
Każdy hotel sam ustala cennik dotyczący serwisu pokojowego. W niektórych obiektach (szczególnie tych o wysokim standardzie) goście nie ponoszą żadnych opłat za room service, w innych natomiast taka usługa jest darmowa tylko dla klientów rezerwujących droższe pokoje (np. superior). Zazwyczaj jednak za dostarczenie posiłków do pokoju należy zapłacić (w polskich hotelach trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych). Niemniej nocleg ze śniadaniem czy obiadem dostarczanym do pokoju to bardzo wygodna opcja, dlatego wielu gości chętnie z niej korzysta, mimo konieczności uiszczenia dodatkowej opłaty.
Ciekawym udogodnieniem jest też możliwość zamówienia śniadania w formie paczki. Takie rozwiązanie sprawdza się w sytuacji, w której gość chce opuścić hotel przed otwarciem kuchni. Wówczas kelnerzy przynoszą do pokoju paczkę z pełnowartościowym śniadaniem, zapakowanym tak, by w środku nic się nie wysypało i nie rozlało. Hotele zawsze starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom gości, w związku z czym dostarczenie śniadania nawet o bardzo wczesnej porze nie powinno stanowić żadnego problemu.