Żarówki samochodowe warto posiadać zawsze w zapasie. Nigdy nie wiemy kiedy dojdzie do przepalenia się jednej z nich. Zwłaszcza gdy będzie miało to miejsce w przednich reflektorach, możemy wpaść w niemałe kłopoty. Nieoświetlona droga podczas nocnej podróży to najgorsze, co może nas spotkać. Żarówka H4 to najpopularniejszy model do stosowania w przednich reflektorach. Służy ona zarówno do świateł mijania jak i drogowych (długich). Sprawdźmy jaką posiada charakterystykę, a co istotniejsze – jak ją bezpiecznie wymienić.

Charakterystyka źródła światła H4

Zacząć należy od przedstawienia podstawowych informacji na temat ten żarówki. Otóż posiada ona standardową budowę, która pasuje do każdego typu reflektora, który do takich żarówek jest przystosowany. Tylna część posiada trzy wyprowadzenia, z których dwa odpowiadają za dostarczanie prądu do włókien, a trzecie jest masą. Żarówka H4 posiada bowiem dwa włókna, z których jedno służy do świateł mijana i ma moc 55 W, a drugie do świateł drogowych, a jego moc wynosi 60W. Włókno obsługujące światła mijania posiada specjalną przesłonkę, która odbija wiązkę na górną część reflektora, z której jest ona następnie kierowana na drogę. W handlu możemy znaleźć żarówki H4 o zwiększonej mocy świecenia, które pozwalają na uzyskanie jeszcze lepiej oświetlonej drogi, przy jednoczesnym zachowaniu wymaganych przepisami właściwości. Możemy zakupić także specjalne odmiany, które posiadają barwione na niebiesko szkło. Dzięki temu ich barwa światła jest bardziej przesunięta ku czystej bieli.

Jak wymienić żarówkę samodzielnie?

Wymiana żarówek we współczesnych samochodach może być problematyczna. Dzieje się tak głównie z tego powodu, że pod maską znajduje się ogromna ilość różnych elementów, które blokują dostęp do lampy. Żarówkę H4 wymienić jest natomiast bardzo łatwo, jeżeli posiadamy dobry dostęp do tylnej części reflektora. Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie i zdjęcie kostki, która znajduje się z tyłu. Następnie zdejmujemy gumową osłonę, która chroni wnętrze przed kurzem. W niektórych typach lamp konieczne jest odkręcenie plastikowej osłony, która zastępuje tą gumową. Pozostaje już tylko odpiąć metalową zapinkę, która utrzymuje żarówkę w odpowiednim położeniu. Nowa żarówka H4 musi być zainstalowana dokładnie w tej samej orientacji. Aby się nie pomylić, posiada ona specjalne wypustki, które pasują do reflektora tylko w jednej pozycji. Następnie blokujemy zapinkę, zakładamy osłonę gumową lub plastikową, a na końcu podłączamy kostkę zasilającą.