Praca lektora języka angielskiego jest zarówno wymagająca, jak i przynosząca ogromną satysfakcję. Warunkiem połączenia tych dwóch elementów jest odpowiednio zaprojektowana ścieżka rozwoju, jak i miejsce, które do tego rozwoju stymuluje.

Praca lektora – wyzwania

Praca lektora swoje zwieńczenie znajduje tak naprawdę na sali zajęciowej. Za świetnie poprowadzonym spotkaniem stoją z reguły godziny odpowiednich przygotowań, kreatywnych konceptów, przekuwania ich w realne pomysły na konkretne zadania i aktywności dla uczniów. Nie ma dwóch takich samych lekcji – zmieniają się bowiem uczniowie, zmienia się lektor. Jego praca wymaga więc umiejętnego odpowiadania na zmieniające się potrzeby uczniów, wprowadzania efektywnych narzędzi nauki, stymulowania i zachęcania do rozwoju. To wszystko wymaga czegoś znacznie więcej niż tylko doskonałej znajomości języka obcego. Dobre szkoły językowe doskonale sobie z tego zdają sprawę i oferują swoim lektorom pracę, w ofercie której wyraźnie wskazują na merytoryczne wsparcie, dostęp do autorskich metod i materiałów, w końcu ciekawe ścieżki rozwoju i awansu: https://universe.earlystage.pl/praca/praca-u-nas.

Czego możesz oczekiwać od siebie jako lektora?

Szkoła języka angielskiego może Ci zaoferować liczne szkolenia, możliwość stałego rozwijania kompetencji, opiekę mentoringową, wsparcie dydaktyków, dostęp do szerokiej bazy materiałów i narzędzi edukacyjnych – zobacz: https://universe.earlystage.pl/. To jednak od Ciebie zależy, jak będzie wyglądała Twoja praca jako lektor języka angielskiego. Możesz oczywiście odtwórczo korzystać z dostarczonych Ci wręcz na tacy narzędzi, możesz jednak chcieć zrobić z nich kreatywny użytek. Zmieniające się pokolenia uczniów mają coraz to inne oczekiwania; to, co sprawdzało się jeszcze 5 lat temu, dzisiaj może już wymagać korekty. Nowoczesne metody nauczania nieustannie ewoluują. Jeśli chcesz być dobrym lektorem, musisz wejść na tę ścieżkę. Wsparcie ze strony szkoły to jedno, natomiast umiejętności psychologiczne, wrażliwość emocjonalna, świadomość potrzeb Twoich uczniów to coś, co rozwijać trzeba samodzielnie w pracy jako lektor. 

Z pomocą mogą przyjść publikacje zmieniające myślenie o edukacji: Alfie Kohn “Mit pracy domowej”, Petera Graya „Wolne dzieci” (o bezcennej roli elementów zabawowych w edukacji), Geralda Huthera „Wszystkie dzieci są zdolne” czy Jaspera Juula „Kryzys szkoły”. O kreatywności i pasji nie tylko u uczniów, lecz także u nauczycieli możesz przeczytać u Kena Robinsona w „Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko”. Tego typu lektury otwierają myślenie nie tylko o metodyce nauczania, ale i ideach, które stoją za edukacją. Lepiej zachowania twoich uczniów pomogą Ci zrozumieć publikacje z zakresu neurodydaktyki, koncentrujące się na związkach emocji i uczenia się. Z pewnością sporą pomocą w pracy jako lektor będą także konferencje dydaktyczne, szkolenia organizowane przez British Council i inne certyfikowane ośrodki oraz szkolenia czy webinaria organizowane przez dobre szkoły językowe: https://universe.earlystage.pl/szkolenia/all.