Lata temu pozycjonowanie koncentrowało się na grupie wyselekcjonowanych fraz. Od tego czasu sporo się zmieniło zarówno w sposobie działania wyszukiwarki Google, jak i w zwyczajach jej użytkowników. Między innymi z tego powodu istotne stało się pozycjonowanie szerokie – a więc takie, dzięki któremu strona zaczyna być widoczna na znacznie większej liczbie zapytań.
Co to jest pozycjonowanie szerokie?
W dużym skrócie to takie działania pozycjonujące, których celem jest uzyskanie wyników na dużej liczbie fraz, często bardzo rozbudowanych, niszowych, które są rzadziej wyszukiwane, ale jest ich po prostu bardzo dużo. Frazy te zazwyczaj związane są z bardziej doprecyzowanymi potrzebami, przez co lepiej konwertują – po prostu bardziej pasują do potrzeb internautów, którzy je wpisują.
Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie szerokie?
Głównie ze względu na fakt, że jak już wspomnieliśmy, przekłada się ono na większe prawdopodobieństwo uzyskania konwersji z wejść z wyników organicznych. Nie jest to jednak jedyny zysk z takiego podejścia do SEO. Równie istotne jest i to, że w ten sposób omija się problem bardzo dużej konkurencji obecnej na frazach o wysokim stopniu ogólności. Co więcej, w ten sposób efekty można uzyskać po prostu szybciej, co jest szczególnie istotne w przypadku stron nowych, ledwo co stworzonych.
Jak przygotować stronę do pozycjonowania szerokiego?
Przede wszystkim należy dokonać pełnego audytu strony, zarówno technicznego, jak i związanego z treścią. Na jego podstawie należy zdiagnozować i ewentualnie poprawić sposób linkowania wewnętrznego, a jednocześnie wyselekcjonować grupy tematyczne fraz, które wydają się szczególnie perspektywiczne w kontekście uzyskiwania ruchu tematycznie zgodnego z ofertą strony. Na podstawie tego ostatniego kroku można zacząć dopracowywać i uzupełniać treści na stronie – zarówno pod kątem opisów produktów i usług, jak i prowadzenia bloga firmowego.
Ten ostatni daje możliwość ściągnięcia na stronę ruchu nie tylko związanego z produktami samymi w sobie, lecz również frazami dotyczącymi ich wyboru lub obsługi. To bardzo istotne pod kątem pozyskiwania ruchu na etapie wczesnego rozważania zakupu (gdy mowa o wyborze), ale też nabywania produktów uzupełniających (gdy chodzi o obsługę). A ponieważ cały czas należy dbać o optymalizację tychże teksów (samo ich napisanie to często za mało), warto robić to w porozumieniu z doświadczoną agencją interaktywną. Przykładowo pozycjonowanie szerokie ze Skuteczni.pl daje możliwość oparcia się na doświadczeniach, jakie pozycjonerzy tej firmy uzyskali w pracy nad licznymi projektami.
Wracając jednak do samego pozycjonowania szerokiego – podobnie jak pozycjonowanie „zwykłe”, wymaga ono również umiejętnego linkowania witryny z zewnątrz. Przekłada się to bowiem nie tylko na podnoszenie reputacji domeny w Google (oczywiście pod warunkiem, że odnośniki pochodzą z zaufanych domen i są budowane w umiejętny sposób – źle wykonane linkowanie może zaszkodzić), ale też poprawiają częstość i tempo indeksacji strony – a więc i reakcji na zmiany optymalizacyjne.