Black Friday (z ang.: czarny piątek) to wydarzenie, które przyszło do nas ze Stanów Zjednoczonych. Ma ono miejsce w ostatni piątek każdego listopada. W ten dzień możemy liczyć na wyjątkowe obniżki w większości sklepów stacjonarnych, jak i online. W USA ten zwyczaj ma za zadanie ,,czyszczenia magzynów” przed grudniową świąteczną gorączką. W Polsce, zaczęto praktykować takie przedświąteczne promocje około 6 lat temu.

Black Friday w Polsce

Z roku na rok w naszym kraju Black Friday zyskuje na popularności oraz rozpoznawalności. W 2017 roku mniej niż połowa ankietowanych wiedziała o co chodzi z ostatnim piątkiem listopada. Natomiast w kolejnym, 2018 roku, aż 87% osób ankietowanych zdawało sobie sprawę z tego, czym jest Czarny Piątek i zamierzało z niego skorzystać – zarówno jako przedsiębiorcy, jak i konsumenci. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, już na początku listopada w mediach pojawiają się komunikaty szumnie zapowiadające ten dzień. Wielu sprzedawców go przedłuża, proponując Black Weekend, czy nawet black week. W naszym kraju jednak w wielu przypadkach listopadowe obniżki nie są tak wysokie, jak te w USA. Nie zmienia to faktu, że dzięki odpowiedniemu marketingowi klienci chętnie wybierają się w tym czasie na zakupy i kupują więcej niż zazwyczaj. Jako sklep internetowy, warto więc promocje organizować z głową i w taki sposób, by były one etyczne wobec kupujących. Wraz z rosnącą popularnością promocji na Black Friday, wzrosła bowiem również czujność klientów, którym zależy na prawdziwej obniżce i uczciwych zakupach.

Black Friday nie tylko stacjonarnie

Zazwyczaj sklepy stacjonarne, które równocześnie mają sklep online, wprowadzają takie same promocje w internecie, jak i poza nim. Nie znaczy to jednak, że nie robią tego typowe platformy sprzedażowe w internecie. Wiele z nich w ten dzień oferuje także darmową dostawę, by zachęcić w ten sposób klientów do zrobienia zakupów. Nieakceptowalną praktyką jest podwyższanie cen zaraz przed promocją, by w trakcie por mocji były takie same, jak standardowo. Takich działań należy się wystrzegać, ponieważ zamiast zainteresowania konsumentów, możemy zyskać odwrotny efekt.

Black Friday 2021

W tym roku Black Friday przypada na 28 listopada. Jako przedsiębiorca, prowadzący sklep internetowy, koniecznie zadbaj o to, by witryna wytrzymała wzmożony ruch tego dnia. Warto też zadbać o bezpieczeństwo oraz różnorodność możliwych metod dostaw i płatności. W ten sposób wyjdziesz na przeciw oczekiwaniom klientów. Oprócz tego pozostaje zadbać o promocje Twojej oferty w social mediach i innych kanałach internetowych.