O każdą relację należy dbać – również o tę biznesową. Z tego powodu warto regularnie doceniać swoich klientów oraz partnerów i podarowywać im drobne upominki (i to nie tylko z okazji świąt Bożego Narodzenia). Jak jednak robić prezenty dla firm, aby uniknąć popełnienia gafy albo kupienia czegoś, co wyląduje w koszu na śmieci? W poniższym tekście znajdziesz kilka podpowiedzi. Zapraszamy do lektury!

Dopasuj prezent do okazji i do stopnia zażyłości

Robiąc prezenty firmowe dla klientów, musisz pamiętać o tym, że pełnią one dwie funkcje. Po pierwsze dbają o utrzymanie dobrych relacji, a po drugie są wpisane w strategię marketingową, a więc mogą przynieść Ci określone cele (należy jednak pamiętać, aby funkcja ta nie stała się tą nadrzędną). Dobrze więc dokładnie przemyśleć, jakie produkty zamierzasz umieścić w paczce prezentowej.

Poszukiwania prezentu najlepiej zacząć od zastanowienia się, co wywołałoby radość u klienta czy też partnera biznesowego. Miłym gestem jest przygotowanie personalizowanego upominku. W tej sytuacji przydatna okaże się wiedza na temat zainteresowań obdarowywanego. Wśród przykładowych propozycji można wskazać: bilet na mecz ulubionej drużyny, butelkę ulubionego alkoholu, kubek nawiązujący do hobby lub książkę, którą wiesz, że klient chciał przeczytać. Warto także dołączyć do paczki samodzielnie napisaną kartkę z życzeniami, której treść będzie w jakiś sposób nawiązywać do Waszej współpracy.

Oczywiście dobierając prezenty biznesowe, trzeba również uwzględnić zawartość opakowania do okazji. Zestaw herbat, butelka czerwonego wina czy świece zapachowe będą znacznie lepiej pasować do podarunku na święta Bożego Narodzenia niż te Wielkanocne. Natomiast z okazji podpisania nowej umowy lub rocznicy współpracy dobrym pomysłem będzie wybranie czegoś bardziej ekskluzywnego, np. pióra wiecznego. Do droższych prezentów powinno się jednak podchodzić z rozwagą – uwzględniając stopień zażyłości z partnerem biznesowym. Istotne będzie zastanowienie się, czy taki podarunek nie będzie odebrany źle, np. jako łapówka.

Wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik

Robiąc prezenty firmowe dla klientów, należy zadbać o to, aby każdy element podarunku prezentował się nienagannie. Paczka powinna być od razu kojarzona z Twoją marką – jeśli nie tworzysz własnych produktów, pomyśl o charakterystycznym opakowaniu lub dołączeniu graficznie wyróżniającej się kartki.

W natłoku obowiązków może się okazać, że nie masz czasu na kompletowanie pomysłowej paczki. W takiej sytuacji dobrze skorzystać z pomocy specjalistów. Wiele firm świadczy usługi polegające na tworzeniu prezentów dla pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Na uwagę zasługuje np. grupa reklamowa HANDS, która oferuje stworzenie specjalnego opakowania (np. z nazwą Twojej firmy), znalezienie personalizowanych upominków i wysłanie gotowej przesyłki do adresata. Zaletą korzystania z usług tej firmy jest to, że możesz dokładnie określić swoją wizję upominku, a zanim zostanie on skompletowany – otrzymasz najpierw wizualizację tego, jak będzie wyglądać finalna wersja. W dodatku taka firma na pewno doradzi Ci, jaki prezent biznesowy będzie adekwatny do konkretnej okazji.

W przypadku robienia wielu prezentów dla firm, na samym początku konieczne jest ustalenie swojego budżetu. Należy pamiętać, że decydując się na usługi profesjonalistów, trzeba się liczyć z poniesieniem dodatkowych kosztów. Jednak jeśli trafi się na zaangażowanych specjalistów, warto wydać trochę więcej – końcowy efekt może zrobić duże wrażenie na partnerze biznesowym.